KRAFTSPORT.NU

Ålands Kraftsportklubb r.f.

Presentation av ÅKK-styrelsen 2024

Vi hade under förra veckan en presentation av medlemmarna i ÅKKs styrelse, nedan hittar du dom också. Gå gärna in och följ oss på Instagram via @kraftsport.nu för att hänga med i stort och smått som händer i klubben och på gymmet!

Emil Sundberg
1. Kort presentation vem du är:
Emil Sundberg, jobbar som snickare och bor sen några år i Sund. Började styrketräna som femtonåring och gjorde min första tävling 2008.

2. Roll i styrelsen:
Ordförande sen 2017

3. Tävlings erfarenhet:
Gjort knappt 50 tävlingar inklusive några landslagsuppdrag 2009-2010. Inte tävlat så aktivt senaste åren.

4. Vad är de bästa med sporten:
Det är lite klyschigt att säga gemenskapen men jag har många vänner jag lärt känna genom sporten. Framförallt på den tiden majoriteten tävlade med utrustning var styrkelyft nästan en lagsport.

5. Paradgren:
Som junior knäböj men nuförtiden marklyft.

6. Bästa tips till nya lyftare:
Slarva inte med konditions och grundträningen! Lägg inte för mycket fokus på viktklassen i början.

Ann-Sofi Boman
1. Kort presentation av vem du är:
Ann-Sofi Boman, 43 år, sjukskötare. Familj bestående av Daniel och döttrar Lova och Ella.

2. Roll i styrelsen:
Viceordförande

3. Tävlingserfarenhet:
Tävlat sen 2019

4. Vad är det bästa med sporten:
Det bästa med sporten är att det är en sport man kan börja med när som helst, oberoende grundform och hålla på med länge, det behövs inte mycket utrustning och kroppen blir grundstark. Det är en hållbarhetsstrategi för kroppen helt enkelt.

5. Paradgren:
Marklyft

6. Bästa tips till nya lyftare:
Börja där du är. Lär dig grundtekniken och börja nöta. Rekommenderar styrkelabbets podd och app med program. Tålamod och kontinuitet kommer man långt med

Kenneth "Kenta" Sandvik
1. Kort presentation av vem du är:
Kenneth Sandvik, snart 50 år. Tränat på gym sedan 1993, och tävlat sedan 2001. Gift med Marcela som även är tävlingsaktiv på elitnivå. Tillsammans har vi en dotter som nu är 9 år gammal. Vi bor i Jomala.

2. Roll i styrelsen:
Kassör och styrelsemedlem sedan 2002.

3. Tävlingserfarenhet: 
20+ år i landslaget. Har tävlat på flest internationella mästerskap av alla lyftare i Finland genom tiderna.

4. Vad är det bästa med sporten:
Det allra bästa med sporten är gemenskapen. Att träffa folk med samma intresse och skapa bekantskaper som utvecklas till vänskap.

5. Paradgren:
Bänkpress är mitt bästa moment, och på bänkpressmästerskapen har jag även nått mina främsta framgångar.

6. Bästa tips till nya lyftare:
Omge dig med erfarna lyftare, och lyssna på råden som ges. Olika tekniker funkar för olika människor och kroppstyper, och var öppen för att våga prova dig fram. Våga fråga!

Paulina Lindblad
1. Kort presentation vem du är:
Paulina Lindblad 34år, jobbar som natta inom äldreomsorgen, Oasen. Bor i Jomala tillsammans med min sambo Richard, döttrarna Leontine & Lovelia samt ett halvt zoo. Jag är den som du ser på tävlingarna allt från att tävla, coacha, passa till att vara speaker då jag inte har förstånd till att vara blyg.

2. Roll i styrelsen:
Detta år som Sekreterare. Har varit med i styrelsen sen 2017 och haft lite olika roller genom åren.

3. Tävlingserfarenhet:
Jag har tävlat i 10år men har längre träningserfarenhet. Har tävlat upp till FM nivå.

4. Vad är det bästa med sporten:
Gemenskapen som blir inom sporten är otrolig och man får många nya vänner. Även en stor lärdom och utveckling med ditt egen mindset och kropp. Även friheten att kunna träna när det passar dig och inte enligt specifika träningstider.

5. Paradgren:
Tidigare har det varit marklyft men nu på senaste kanske de är mer munnen då jag är rätt rapp i den.

6. Bästa tips till nya lyftare:
På din första tävling sätt ej för höga krav utan se de som ett lärande och ha kul! Träna på träning att lyssna på signaler. Välj en viktklass där du rätt bekvämt till en början kan hålla dig inom utan att behöva dieta. Våga fråga hjälp av mer rutinerade lyftare om hjälp/råd vi hjälper gärna! Välj ingångvikter som är en säker vikt och lyssna på kroppens dagsform.

Malin Olofsson
1. Kort presentation vem du är:
Jag heter Malin, snart 36 år gammal, jag bor på Vårdö tillsammans med min man och våra tre barn. Jag är frisör och har egen salong (Salong Strix) sen många år tillbaka. När jag inte jobbar eller umgås med familj och vänner så tränar jag. Jag gillar även att koppla av genom att promenera i naturen och kallbada.

2. Styrelseroll:
Jag kom med som medlem i styrelsen ifjol så jag har inte ännu helt lärt mej klubbens rutiner osv. Jag hoppas att vi tillsammans i styrelsen ska få både gamla och nya medlemmar att känna sig välkomna i ÅKK. Det är viktigt att vi med gemensamma krafter i klubben ser till att vi fortsättningsvis kan ordna tävlingar på hemmaplan på ett tryggt och bra sätt.

3. Tävlingserfarenhet:
Jag började tävla i slutet av 2019 efter att ha hittat sporten Styrkelyft året före. Jag har tävlat på FM 3 gånger med ett silver samt ett guld i bänkpress som bästa prestation hittills. Är uttagen till landslaget och ska tävla på EM i bänkpress i år.

4. Vad är det bästa med sporten:
Att jag kan utöva den på egen hand på hemmaplanen men ändå ha gemenskapen i klubben. Resultaten är väldigt mätbara i vår sport och det är såklart väldigt motiverande.

5. Paradgren:
Bänkpress

6. Tips till nya lyftare:
Våga börja tävla! Tänk inte att du behöver ta vissa vikter innan du vågar dej till din första tävling, kom med och börja om du är intresserad, alla är välkomna!  Kom även ihåg att återhämtning är en otrolig viktig pusselbit för att få resultat.

Lucas Fellman
1. Kort presentation av vem du är:
Lucas Fellman, 28år gammal Styrkelyftare som lever på gamla meriter inom sporten, jobbar till vardags som Network Admin på Crosskey, bor i hus med sambo och ett mindre Zoo, tränat mer eller mindre aktivt styrkelyft i 8-10år och tävlade första gången 2018.

2. Roll I styrelsen:
Ny i styrelsen f.o.m i år

3. Tävlingserfarenhet:
Tävlade en del före pandemin i Styrkelyft och bänkpress, både klassiskt och utrustat med goda resultat, men på senare år varit rejält skadedrabbad med gamla återkommande skador och ej kommit tillbaka i den form jag önskat.

4. Det bästa med sporten:
Det bästa med sporten är att se hur otroligt mycket kroppen är kapabel, kan prestera och hantera det man tvingar den till bara man lägger manken till och att man har lättare att sätta upp mål i sin träning att ha något att sikta mot, tex tävling där du skall lyfta si och så mycket eller tävla i den eller den viktklassen, medans träning och livstil utan mål sällan brukar vara så hållbart alla gånger.

5. Paradgren:
Bänkpress, dels då det alltid varit mitt starkaste moment, samt att mark och böj inte varit något jag kunnat träna på samma nivå pga skador i knä och rygg.

6. Tips till nya lyftare:
Jämför dej inte med andra på ett negativt sätt, lyft ordentligt och lägg majoriteten av fokusen vid lyften på teknik, klura ut vad som funkar teknikmässigt för just dej, något som funkar galant för en annan kan vara helt hopplöst dåligt för dej och vice versa, våga fråga andra om hjälp varesej om det gäller teknik, passning eller annars bara tips och tricks.

 

 

WWW.KRAFTSPORT.NU